Av

Vi ønsker alle at håret vårt skal se best ut til enhver tid. Og mens noen overvinner hårutfordringer lett, har andre vanskelig for å kontrollere og vedlikeholde dem. Vår hårtype og tekstur er et spørsmål om genetikk, og slike egenskaper dikterer ofte produksjonen av talg – som er ansvarlig for å smøre håret og huden vår. Noen heldige mennesker kan gå uten vask i to eller til og med tre dager. Imidlertid trenger mange menn og kvinner å vaske håret daglig på grunn av livsstil, vaner og miljø som kan føre til at håret blir skittent og fett raskere. Så hvis du lurer på hvor ofte du bør vaske håret for å holde det rent og sunt, her er noen eksperttips og forslag.

 

Hva gjør håret vårt skittent og fett?

Å holde håret rent på en daglig basis kan være en skremmende oppgave. Å måtte våkne minst en time tidligere for å gjøre rutinen før jobb krever tid og penger, spesielt hvis du trenger å bruke mye WASH og RINSE. Uansett hvor mye innsats du legger ned, blir håret raskt skittent. På et tidspunkt vil du sannsynligvis begynne å spørre deg selv – “Hva gjør jeg galt?”. Svaret er – sannsynligvis ingenting. I tillegg til hårtype og tekstur, er det mange andre grunner som bestemmer hvor lenge du kan gå uten vask, for eksempel:

 

1. Miljøet

Forurenset miljø og arbeidsomgivelser fører til mineraloppbygging på huden din, og tetter igjen porene og talgkjertlene. Overdreven opphopning av talg og smuss kan forårsake betennelse i hodebunnen. Når du tilbringer mye tid i et så forurenset miljø, må du gi håret og hodebunnen avgiftning og beskyttelse mot eksterne elementer.

2. Alder

Alder spiller en betydelig rolle i å bestemme tilstanden til håret ditt. Vanligvis har unge mennesker høyere hormonnivåer som påvirker kjertelaktiviteten for å produsere mer talg. I en moden alder kan kvinner som har gått gjennom overgangsalderen oppleve en reduksjon i hormonelle aktiviteter, noe som bremser oljeproduksjonen.

 

3. Typer produkter du bruker

Det finnes mange hårtyper, og hver av dem krever spesifikk næring. Det betyr at det ikke finnes en virkelig “universell sjampo” eller “balsam” som passer perfekt til enhver hårtype. 

Hvis sjampoen du bruker mangler de nødvendige næringsstoffene for din hårtype, kan det gjøre mer skade enn nytte. Mange hårprodukter har skadelige ingredienser som kan gjøre håret fettere enn vanlig. Derfor er det avgjørende å vite hva slags shampoo og balsam din hårtype trenger.

 

4. Rutiner og livsstil

Livsstilen og kostholdet ditt er også ansvarlig for hvor ofte håret ditt blir skittent. Fysisk aktivitet gjør for eksempel at du svetter mer og kickstarter binyrene. Adrenalin øker kortisonivået, noe som øker talgproduksjonen. Talgopphopning og svette kan gjøre håret ditt fetere enn vanlig.

 

5. Kosthold

Vi kjenner alle til ordtaket “Du er hva du spiser”. Et sunt kosthold er avgjørende for ditt genuine velvære, og påvirker kropp, hud og hår samtidig. Inntaket av fettsyrer som omega-3 bidrar til at neglene, håret og huden styrke og glans. På den annen side påvirker mettet fett og usunne karbohydrater talgproduksjonen.

 

Ekspertenes tips for å kontrollere fett hår er å ta vare på hodebunn med milde såper og starte med detox shampoo omtrent hver tredje gang du dusjer. Velge produkter med naturlige oljer, fruktsyrer og urteekstrakter som gjenoppretter balansen i hodebunnen. Vi MAXI.WASH og SCALP.SPA fra KEVIN.MURPHY.

Forslag til hårvask basert på hårtyper

Hvert hår har en unik tekstur og type, og for å vite hvor ofte du bør vaske håret ukentlig, må du forstå hårets egenskaper. Hva er hårets tekstur? Er den tynn, middels eller tykk? Hva med en type? For eksempel blir fint og rett hår lett overveldet av overflødig olje og krever hyppige vask, mens fine og bølgete hårstrå kan gå 2-3 dager uten vask. Middels hår kan gå uten vask i 3-4 dager, mens hårstrå med grov tekstur tåler en vask i 3-7 dager! Likevel, som tekstur, spiller hårtype en like stor rolle i å bestemme den optimale frekvensen av vask. Krøllete, grove og bølgete typer har en tendens til å være mindre fettete og se renere ut i 4-7 dager.

Konsekvenser av å ikke vaske håret regelmessig

Selv om det å gi håret og hodebunnen litt hvile fra konstant sjamponering kan bidra til å fukte hårstrået, er det en ulempe ved å neglisjere hårhygienen som kan føre til mange skadelige konsekvenser for dets helse og utseende. Å gå for lenge uten vask vil føre til overdreven oljeansamling i hodebunnen. Overutskillelse av talgkjertler er en perfekt grobunn for bakterier som kan forårsake ulike problemer, som follikulitt, flass, kløe, håravfall, seboreisk eksem og akne. Oppbygging i hodebunnen kan også resultere i en lukt som ligner mugg.

Hva skjer hvis du vasker håret for ofte?

Mange vasker håret daglig på grunn av oljeproblemene de møter, ofte uten å vite at de ikke kjemper mot problemet, men forverrer det heller. Kroppen vår og huden vår bekjemper alt den identifiserer som en trussel. I dette tilfellet kan overvasking fjerne naturlige oljer som beskytter hårstråene. Talgkjertlene tilpasser seg dine daglige sjamponeringsvaner og produserer mer olje som en forsvarsmekanisme.

 

Avslutningsvis, i stedet for å kaste bort tid på den daglige vaskerutinen, fokusere på å trene kjertlene dine til å fungere optimalt. Det kan ta tid, men med riktig tilnærming kan du redusere hårvasken fra daglig til omtrent en gang hver tredje dag. Velg alternative måter å holde håret rent uten å true hodebunnshelsen din:

      ·      I stedet for sjampo, vask håret med vann bare annenhver gang du føler behov for å friske opp hårstrået ditt,

·      Bruk tørrsjampo mellom skikkelig vask,

·      Prøv samvask i stedet for sjampo, spesielt hvis håret ditt er sterkt strukturert eller tørt. Å introdusere kvalitetsbalsam i hårpleierutinen din vil hjelpe med nødvendig hydrering i enhver hårtype. (Samvask er å droppe sjampoo, og kun påføre balsam, også inntill hodebunn)

 

Lytt til hårets behov!

Kombinasjonen av hårtype, livsstil, kosthold og miljøet du lever i vil diktere hvor ofte du bør vaske håret. Siden alle har individuelle krav, er det ingen universell regel du kan bruke angående hyppigheten av vaskene. For å gjøre den beste vurderingen, må du først bestemme hårtypen din og lytte til hårets behov. Overvasking eller for lite vask kan skape forskjellige problemer og sette helsen i fare. Det er derfor du må justere rutinen basert på dine behov for hud, hodebunn og hårstrå. Hvis du trenger å vaske håret daglig, revurder valget av produkter du bruker, eller tenk på dine daglige vaner. I tillegg, når du sliter med hodebunnsproblemer og mineraloppbygging, endre shampoo regimet ditt til en mildere shampoo (SCALP.SPA WASH eller BALANCING.WASH) for å oppnå balanse og et sunnere utseende for håret ditt.

Scalp Spa Wash 250ml

kr399

Scalp Spa Wash, som begge inneholder rikelig med pleiende naturlige ingedienser som micellesvann, rosevann og selleriekstrakt.

This item: Scalp Spa Wash 250ml
kr399
kr399

Balancing Wash Shampoo 250 ml

kr399

Kevin Murphy Balancing Wash 250 ml er en mild daglig shampoo med Salvie, Grapefrukt og Ylang Ylang som styrker håret, gir det vitalitet og balanserer hodebunnen. Sulfat- og parabenfri

250 ml

This item: Balancing Wash Shampoo 250 ml
kr399
kr399
kr469

Angel Rinse Balsam 250 ml

kr399

Kevin Murphy Angel Rinse 250 ml er en gjenoppbyggende balsam for fint, skjørt og farget hår. Essensielle oljer, Mango, kokos og grapefrukt tilfører fuktighet og styrker håret uten å tynge. Parabenfri

250ml

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Add to cart